رنسانس

رنسانس با ايجاد تحولات اجتماعي-اقتصادي، اختراعات، اکتشافات و انتشار اطلاعات، اختراع تسليحات جنگي جديد، کوره بخار، ماشين چاپ، ابزار ريسندگي و بافندگي، ساده تر شدن شيوه ذوب فلزات و پيشرفت ابزار کشاورزي و کشفيات جغرافيايي جديد همراه بود.

در دوره رنسانس، نظم کلاسيک عهد باستان مورد توجه قرار گرفت. پرداختن به تزئينات و اجزاء خاص بنا به صورتي بديع تر دوباره رايج شد. در دل شهر قرون وسطي خيابان هاي وسيعي احداث گرديد که مشهور ترين آنها   خيابان بندي هاي روم توسط پاپ سيکستوس پنجم در اواخر قرن 16 است. همچنين ميدان هايي در دل بافت متراکم شهر هاي قرون وسطي ايجاد شد. (زدودن فرسودگي ها و ايجاد فضا هاي نو به جاي آنها)- (طراحي فضاي شهري:توسلي)

اومانيسم

نام اومانيسم(انسانگرايي)نخست درايتاليامطرح شدونامش راازروميان گرفته بود.کلمه ي اومانيسم دراصل به معني ((مطالعات آزاد))بود.اومانيسم يعني مطالعات غيرمذهبي.رنسانس و اومانيسم جنبشهايي اجتماعي و عکس العملي در مقابل فلسفه قرون وسطي و سلطه اولياي دين و الاهيات آن دوران بودند. ابن دو رابطه اي ناگسستني با يکديگر دارند. رنسانس به معناي تجديد حيات و نوزايي و اومانيسم به معناي انسان گرايي و ارزش دادن به استعدادها و توانائيهاي انسان و توجه به طبيعت است. ليکن همراه با رنسانس در قرن 14 به عنوان مکتبي مشخص در ايناليا شکل گرفت. انسان ايتاليايي قرون وسطي انساني ذاتاً گناهکار بود و به خاطر گناهش از بهشت رانده و به زمين خاکي هبوط کرد.

ادامه نوشته

گذری برتاریخ تشکیل شهرداری ها

«بلد» به معنای شهر است و «بلدیه» نام قدیم شهرداری است. تأسیس بلدیه در ایران یک قرن قدمت دارد و اولین بلدیه درکشاکش حوادث مشروطه در تهران تأسیس شد.

پیش از آنکه اداره‌ای به نام بلدیه در تهران قدیم تشکیل شود، اداره‌ای تأسیس شده بود که تقریباً همان وظایف بلدیه را انجام می‌داد. این اداره نامش «اداره احتسابیه» بود و اعضای آن را «محتسب» می‌گفتند. این اداره از دو شعبه احتساب و تنظیف که هر کدام عده‌ای نایب و فراش و سپور تحت فرمان داشته، تشکیل شد.

محتسبین قبلاً زیر نظر حکومت و کلانتر شهر کار می‌کردند و در مجازات امور خلافی و حتی در داد و ستد و فروش اجناس دخالت می‌کردند. شعبه نظافت اداره احتسابیه جمعی سقا برای آبپاشی در اختیار داشت و با استفاده از صد رأس الاغ و قاطر کار حمل زباله را انجام می‌داد.

با پیروزی مشروطیت در سال 1285 شمسی به دلیل مشکلات متعددی که در اداره امور شهرها در زمینه‌هایی مانند بهداشت شهری، آبرسانی و ... وجود داشت نمایندگان مجلس اول درصدد....

ادامه نوشته

مدرن ترین شهرهای دنیا

۱ـ هنگ کنگ ـ چین

جمعیت: 8/6 ميلیون نفر

هنگ کنگ به دلایل زیادی شماره یک این فهرست هست! هنگ کنگ 39 ساختمان بسیار بزرگ با بلندی بیش از 200 متر را دارد و همچنین به خاطر 4 تا از 15 ساختمان بلند دنیا به خود مي‌بالد. همه اینها در یک شهر است! خط افق هنگ‌کنگ انتخاب گسترده‌ای از برج‌های آسمان سای مجزا با روشنایی و انعکاس زیبای شبانه را به نمایش می‌گذارد. این شهر یک مثال روشن برای آسمان خراش‌ها و افق پست مدرن است. در نهایت کوهستان به عنوان پشت صحنه این پرده را عظیم‌ترین افق این سیاره کرده است!

2ـ شیکاگو

جمعیت: 5/8 ميلیون نفر

شیکاگو زادگاه آسمان‌خراش‌های مدرن است. در سال 1885 که شیکاگو اولین ساختمان بلندمرتبه استوار خودش را ساخت، آن بلندترین بنا در دنیا نبود، اما اولین مثال از یک فرم جدید مهندسی در جهان بود که تقریبا چهره تمام شهرهای زمین را دگرگون کرد. شیکاگو 17 ساختمان بلندتر از 200 متر دارد که سه تای آنها جزو 20 ساختمان بلند دنیا و بلندترین در آمریکای شمالی هستند.

شیکاگو بعضی از عالی‌ترین نمونه‌های آسمان خراش‌های مدرن و معماری میان قرن را در بر گرفته است.

3ـ شانگهای ـ چین

جمعیت: 1/13میلون نفر

شانگهای یک شهر واقعی است! پیشرفته‌ترین و بزرگ‌ترین شهر چین. در اوایل قرن بیستم گفته می‌شد ....

ادامه نوشته

بزرگترين پايانه اتوبوسهای شهری آسيا در هند

محله "پريز کرنر" يکی از اولين مناطقی بود که در اطراف آن شهر گسترش پيدا کرد. امروزه "پريز کرنر" مرکز اصلی فعاليت شهر "چنای" می باشد. اکثر مشاغل تجاری شهر دارای دفاتر اصلی در اين محله هستند. عمده فروشان و خرده فروشان بيشماری در کنار صدها دستفروش و دوره گرد؛ در اين محل به کسب و کار مشغولند.

علاوه بر اينها، "پريز کرنر" دارای پايانه ای است که تمام خطوط اتوبوسرانی به آنجا ختم می شوند. عليرغم اينکه يکی از مراکزعمده خريد بنام "بازار کوتوال" از اين محل نقل مکان کرده؛ ولی هنوز هم اين محل مملو از جمعيت است و اين بدليل وجود ايستگاه مرکزی شهر در آنجا می باشد.

بدليل ازدحام بيش از حد در اين محل، بيشتر اوقات مسافران با بليطی در دست، عاجز از رسيدن به پايانه هستند؛ حتی اگر دو ساعت زودتر از خانه بقصد رفتن به آنجا خارج شده باشند. از دست دادن اتوبوس، يک امر بسيار عادی برای شهروندان است.

دولت طرحی در دست دارد که با اجرای آن حمل و نقل سريع و تمرکز ايستگاهها در يک محل محقق می شود. ايجاد يک پايانه جديد، تلاشی است در جهت کاهش جمعيت موجود در منطقه و ايجاد رفاه بيشتر برای شهروندان.

احداث پايانه جديد اتوبوسرانی با مساحت عظيمی بالغ بر 31 آکر و با هزينه ای معادل 103 کرور (معادل صد هزار روپيه) از ماه مه 1999 آغاز شد.

با احداث اين پايانه، تسهيلات بيشتری در دسترس مسافران قرار گرفته است و خدمات بيشتری نسبت به پايانه قبلی فراهم گرديده است. از جمله خدمات موجود در اين پايانه، يک مرکز خريد بزرگ، مرکز اطلاعات، مرکز رزرو بليط، کيوسک تلفن و غيره است. کف سالن انتظار مسافران با گرانيت پوشانيده شده است و از سنگ "کوتا" (Kota) برای محل پارک اتوبوسها استفاده شده است. اين پايانه دارای تعميرگاهی نيز برای تعمير اتوبوسها می باشد. وجود اين تعميرگاه برای اتوبوسهايی که مسافت طولانی را طی می کنند؛ ضروری است. جاده جديدی از "نساپاکام" کشيده شده است تا مسافران از امکاناتی همچون تاکسی و کالسکه دوچرخ نيز در اين مسير بهره مند شوند.

در مجموع 180 تابلوی هشدار دهنده/اطلاعات در مکانهای حساس نصب گرديده است و يک سالن بزرگ نيز برای انتظار 1536 مسافر در نظر گرفته شده است. در اين سالن 60 دستگاه تلويزيون، 15 عدد آبخوری و 60 تلفن عمومی تدارک ديده شده است.

اين پايانه ظرفيت 150 اتوبوس را دارد که می تواند در هر زمان حرکت کنند و علاوه بر آن، می تواند 30 اتوبوس ديگر را بصورت گذرا در خود بپذيرد. حداکثر ظرفيت تخمينی اين پايانه 270 اتوبوس همزمان است. در کنار آن، تسهيلات پايه ای همچون سالن رزرو بليط، مرکز رايانه، شمارشگر های زمان حرکت اتوبوس و يک پمپ بنزين نيز در اين پايانه گنجانده شده است. اين واقعيت که اين پايانه بزرگترين نمونه در نوع خود در آسياست؛ باعث مباهات شهروندان "چنايی" است.

خدمات مترو در شهر واشنگتن

شبکه حمل و نقل مترو واشنگتن دارای ايمن ترين و مناسب ترين خطوط و مسيرهای عبوری است، اين شبکه گسترده به سرپرستی مديران سازمان حمل و نقل ناحيه کلان شهر واشنگتن سرپرستی و نظارت می شود.

اين شبکه خود به قسمت های مختلفی تقسيم می شود که هر کدام را به اختصار توضيح می دهيم:

شبکه Metrobus:

شبکه Metrobus  کلان شهر واشنگتن يک سيستم گسترده با 18 خط اصلی حمل و نقل و 99 مسير متغير خصوصی است که در خدمت ناحيه شهریArlington   قرار دارد، اين  شبکه را Arlington Metrobus نيز می نامند.

 شبکه Metrorail :

خدمت ديگر شبکه حمل و نقل،  Metrorail است، اين شبکه نيز دارای 78 ايستگاه در طی مسافتی معادل 103 مايل است، که بيشتر آنها زيرزمينی هستند.

سيستم Metrorail دارای 5 رنگ، مسير با کدگذاری های متنوع است که مسيرهای مختلف را قطع کرده و به مسافران اين امکان را می دهد تا در هر نقطه که تمايل به تغيير مسير دارند، مترو خود را تعويض کنند.

برای کسب اطلاعات بيشتر می توانيد نقشه شبکه حمل و نقل را مطالعه کنيد.

ادامه نوشته

منحنی‌های میزان و قوانین مربوط به آن

 با توجه به اینکه در کلاس طرح شهرسازی ۱ کمتر کسی جزئیات منحنیهای میزان را متوجه شد سعی کردم مطالبی رو در مورد همین بحث در وبلاگ قرار بدم که مطمئنا دوستان استفاده خواهند کرد. 

منحنی‌های میزان

منحنی‌های میزان خطوط فرضی هستند که تمام نقاط واقع در آنها دارای ارتفاع یکسان نسبت به سطح دریا و یا یک مبدا مشخص هستند. منحنی‌های میزان علاوه بر مشخص نمودن وضعیت پستی و بلندی ناحیه ارتفاع و شیب واقعی محل را نیز مشخص می‌نمایند.

قوانین مربوط به منحنی‌های میزان



  •  شکل خطوط تراز به طرف بالادست رودها یا به طرف بالادست دره خم می‌شوند. در محل دره‌ها این منحنی‌ها ، ۷ بوجود می‌آورند که نوک آن به طرف بالادست رود است و بطرف بالادست رود منحنی میزان پی‌درپی ارتفاعات بالاتری را نشان می‌دهند......
ادامه نوشته

نیمی از جمعیت جهان ساكن شهرها می‌شوند

نیمی از جمعیت جهان تا پایان سال ۲۰۰۸ در شهرها ساكن خواهند شد كه تا سال ۲۰۵۰ این آمار به ۷۰ درصد جمعیت زمین خواهد رسید.

به نقل از آسوشیتدپرس، در گزارشی كه سازمان ملل منتشر كرده همچنین عنوان شده است كه شهرهای آسیا و آفریقا بیشترین رشد را در این روند شاهد خواهند بود.

در این گزارش پیش‌بینی شده كه تا اواسط این قرن، ۲۷ كلان شهر در دنیا به جمعتی بیش از ۱۰ میلیون نفر می‌رسند كه این میزان در حال حاضر تنها ۱۹ كلان شهر است؛ اما این گزارش می‌افزاید كه نیمی از رشد جمعیت شهری در دهه‌های آینده در شهرهای كوچكی خواهد بود كه هم‌اكنون كمتراز ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارند.

براساس آخرین تخمینات سازمان ملل در سال گذشته جمعیت زمین از ۷/۶ میلیارد نفر در سال ۲۰۰۷ به ۲/۹ میلیارد نفر در سال ۲۰۵۰ خواهد رسید.

 

 

ادامه نوشته

خيابان هاي عجيب دنيا

مركز تخصصي اطلاعات حمل ونقل وترافيك  باريكترين وطولاني ترين وعريض ترين وشيبدارترين وپرپيچ وخم ترين خيابان هاي دنيا رامعرفي كرد.

باريكترين خيابان دنيا در(كاستل تاون)است كه درانگلستان قراردارد.

طولا ني ترين خيابان دنيا درتورنتوي كانادا قرار دارد.

عريض ترين خيابان دنيا درآرژانتين ودربوينس آيرس واقع است. 

شيبدارترين خيابان دنيا (داندلين)درنيوزيلند است.

پيچیده ترين خيابان وميدان دنيا(سويندون)درانگلستان است.

ودرنهايت پرپيچ وخم ترين خيابان دنيا در(سان فرانسيسكو)آمريكا قرار دارد.

 

نگاهی به برج میلاد

 

مشخصات فنی برج میلاد

 

 

ایده ساختن یك برج مخابراتی ـ تلویزیونی در تهران حدود 8 سال پیش مطرح شد . سپس مطالعات دقیق برای برسی امكان و چگونگی ساخت آن انجام شد تاینكه طرح در سال 75 رسماً شروع به كار كرد طرح به طور كلی تشكیل شده است از برج و ساختمان راس آن ، مركز جشنواره ها و همایش های بین الملل، مجموعه تجارت جهانی ، هتل پنج شتاره و پارك ای تی .

در ادامه مقاله به تحلیل و برسی هریك از قسمتهای ذكرشده طرح پرداخته خواهد شد 

 

ادامه نوشته

آشنایی با برج ایفل

دیروز یعنی 31 مارس ، صد و نوزدهمین سالگرد ساخت برج ایفل بود.درسال 1889 میلادی،برج ایفل پاریس،به عنوان بلندترین برج درعصرخودشناخته شد.ارتفاع این برج 300متراست ودر آن زمان سازه ای به آن بلندی وجودنداشت.حدود 40 سال بعد امپایراستیت که بلندترازبرج ایفل است ،ساخته شد.طراح برج ایفل الکساندرگوستاوایفل نام دارد.

 

 

 

ادامه....

 

ادامه نوشته